perjantai 27. toukokuuta 2011

Ekompaa arkea osa 1: ekosähkö

Ennen en välittänyt esimerkiksi ruuan alkuperämaasta yhtään. Minua ei kiinnostanut onko jokin pesuaine pahaksi ympäristölle. En edes kierrättänyt. Ja niin edelleen. Lista voisi jatkua pitkään. Kaikki muuttui kun muutama vuosi sitten muutin omaan kotiin ja minun tuli ruveta itse pitämään huolta omasta taloudestani. Kulutustottumukseni muokkautuivat vähitelleen ja varmasti tulevat kehittymään edelleen.

Kasvoin perheessä, jossa ekoasioita ei ole ikinä pahemmin huomioitu. Miten siis minäkään olisin voinut olla asian tiimoilta kovinkaan tietoinen? En saanut kotoa minkäänlaista tietoutta asiasta, enkä myöskään pohtinut asioita itsenäisesti. Perheeni on kuitenkin ruvennut muuttamaan tapojaan ekommiksi osittain minun takia, kun olen tietyistä asioista heille kertonut. Olen yllättynyt siitä, kuinka minunkin sanoillani on vaikutusta. :)

Nyt ajattelinkin aloittaa tällaisen pienen juttusarjan, jolle toivottavasti on kiinnostusta. Aion kertoa pienistä valinnoista, joita jokainen voi halutessaan arjessaan muuttaa. Tarkoitukseni ei ole saarnata, vaan yksinkertaisesti kertoa asioista niiden oikeilla nimillä. Tiedostan, etten itsekään ole täydellinen asian tiimoilta, mutta mielestäni jo pienillä teoilla voi vaikuttaa. Jos jokainen ajattelee, että "minä olen vain yksi ihminen, ei minulla ole vaikutusta" - on se silloin niin. Mutta jos monet ajattelevat, että yksilönkin teot voivat vaikuttaa, aiheuttaa se mielestäni muutosta.

Kerroinkin jo aiemmin ekosähköstä ja energiansäästölampuista. Nyt voisin kertoa hieman enemmän siitä, miksi ekosähköä kannattaa suosia - tai ainakin miksi minä sitä suosin.


Yllä oleva merkki löytyy tuotteiden purkista, mikäli ne on valmistettu ekosähköä käyttäen.

Ekosähköä voidaan valmistaa esimerkiksi tuulienergian ja vesienergian avulla. Ekoenergia on aina uusiutuva energianlähde ja ainoat siihen liittyvät päästöt syntyvät silloin, kun esimerkiksi uusia tuulivoimaloita rakennetaan. Itse koen tämän hyvänä vaihtoehtona esimerkiksi verrattuna ydinvoimaan tai muihin uusiutumattomiin energianlähteisiin.


( Kuva )
Mielestäni tuulivoiman yksi suurimmista miinuksista on se, että voimalat eivät ole esteettisesti kauniita ja lisäksi ne ovat meluisia.

Sitten sen kriittinen kysymys: onko ekosähkö kalliimpaa? Tein vähän aikaa sitten sähkön hintojen vertailun ja kyllä, se on kalliimpaa. Mutta mielestäni ei merkittävästi. Itse pystyn opiskelijana kuitenkin ne sähkölaskut pulittamaan ilman sen suurempia hampaiden kiristelyjä :)

Tässä linkki suomalaiseen ekoenergia-yhtiöön: Ekosähkö. Itse tosin en tilaa sähköä suomalaiselta yhtiöltä, vaan Ruotsista Kraft och Kultur nimiseltä yhtiöltä, jonka sähkö on myös 100% ekoa.

Suosittelen miettimään minkälaista sähköä käytät :)

Ei kommentteja: